Connect with us

Uncategorized

Tunggu Anak Dia 3 Jam Tak Datang Di KTM , Makcik Terus Pinjam Telefon Gadis Ini. Rupanya Anak Dia

Published

on

Tunggu Anak Dia 3 Jam Tak Datang Di KTM , Makcik Terus Pinjam Telefon Gadis Ini. Rupanya Anak Dia

Seorang gadis tidak menyangka di saat menunggu rakannya yang menaiki kereta api dari Arau, Perlis ke Alor Setar Kedah, dia melalui satu peng4laman yang menyayat hati.

Berkongsi kejadian Ahad lalu di akaun Twitternya, gadis tersebut memberitahu dia ditegur oleh seorang warga em4s di Stesen KTM Alor Setar, yang mahu meminjam telefon bimbitnya bagi membuat panggilan.

“Adik, makcik nak pinjam telefon sat (sekejap). Telefon makcik tak ada kr3dit. Ni makcik nak telefon anak makcik, tiga jam dah tunggu,” tulisnya di Twitter @fatinuraini_ yang kemudiannya tvlar sejak Selasa.

Dalam p0sting yang sama dia menulis: “Kami telefon anak lelaki dia tapi saya seakan tak percaya dengan apa yang saya dengar, ‘Mak ni sabaq (sabar) la sat. Cek (saya) tak larat. Satgi (sekejap lagi) cek pi (pergi),”

Bercakap kepada mStar Online, gadis berkenaan, Fatin Nuraini Abdul Ghani, 19, berkata, kejadian berlaku tengah hari Ahad, sebaik dia tiba dari Gurun dan ber4da di tempat menunggu s3mentara menanti rakannya.

“Di situ, saya ditegur makcik tu. Dah tua, lebih kurang 70-an umurnya. Dia bawa satu beg berisi pakaian, beg tangan dan satu beg plastik besar meng4ndungi makanan.

“Makcik tu kata dia dari Perlis, ambil tren perjalanan paling awal untuk ke Alor Setar. Sebab dia kata anaknya beritahu akan tunggu bila dia sampai. Banyak kali makcik tu telefon anak dia, tapi tak b3rjawab,” katanya ketika dihubungi pada Rabu.

S3lepas panggilan dibuat menggunakan telefon bimbitnya, Fatin berkata, anak lelaki makcik tersebut tiba di stesen kira-kira setengah jam kemvdian.

Jelas anak b0ngsu daripada lima beradik ini, warga emas itu memberitahu dia datang ke Alor Setar untuk berjumpa d3ngan anak sulung dan tiga cucunya.

“Makcik tu kata dah lama sangat tak jumpa dengan anak dan cucu-cucu dia. Jarang pula berhubung menerusi panggilan telefon. Dia rindu, tu yang datang ke Alor Setar.

“Bila anaknya sampai, saya pun beritahu yang makcik dah tunggu tiga jam. Lepas tu dia pandang mak dia dan kata, ‘Mak ni, kenapa ambil tren awal kalau tak boleh tunggu’,” ujar Fatin, sambil menambah meskipun anak lelaki warga emas itu tidak bercakap dengannya, tetapi dia masih dapat mendengar butiran perbualan mereka.

Perkongsian Fatin di Twitter mendapat pelbagai reaksi termasuklah dik3cam kerana bersikap ‘judgemental’ atau mudah menghakimi orang lain.

Walaupun tidak mengetahui sejauh mana hubungan mereka, Fatin menjelaskan pandangannya itu meny3ntuh hatinya dan melibatkan perikemanusiaan antara ibu dan anak.

“Macam mana saya tak ‘judge’ sebab dia biarkan mak dia tunggu sampai tiga jam… bukan 10 minit ke setengah jam.

“Bayangkan, makcik tu tunggu sampai tengah hari. Dia dah berpelvh-pelvh, bila saya tanya pasal teksi, dia cakap bawa duit cukup-cukup. Bila saya tawar untuk tempahkan (perkhidmatan) Grab, makcik tu tak ingat alamat rumah anaknya.

“Walaupun di situ tempat awam, tapi masih tak selamat untuk makcik dengan usia sebegitu terpaksa tunggu lama-lama. Saya bukan overreact (bertindak keterlaluan) tetapi lebih kepada common sense (pertimbangan secara waras),” katanya.

Fatin yang merupakan penuntut Ijazah Sarjana Muda tahun pertama di Institut Pendidikan Guru (IPG) bagi kampus Ipoh memberitahu, dia berkesempatan menawarkan air mineral kepada warga emas itu sementara menunggu anaknya.

Hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa sedih perasaannya dan rasa sebak berdepan dengan situasi berkenaan, sehingga terbayangkan raut wajah ibu bapanya sendiri.

“Saya sebak tengok makcik tu. Ada seorang netizen yang baca luahan saya dan dia kongsi rasa sedih sebab ibunya sudah mening g4l dvnia. Dia cakap kenapa makcik tu diperlakukan macam tu di saat dia begitu merindui ar wah ibunya.

“Alhamdulillah, saya bersyukur masih ada kedua ibu bapa. Bagi saya, sayangi dan jagalah orang tua kita selagi mereka ada di duni4 ini.

“Saya sehingga ke hari ini, masih terbayangkan makcik tu. Macam mana keadaan dia. Saya harap dia sihat dan mendoakan segala urusannya dipermudahkan,” ujar Fatin.

Sumber:mStar

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.

error: Content is protected !!