Connect with us

Uncategorized

Pernahkah anda rasa tak puas hati pada isteri? Ya, saya juga pernah

Published

on

aya pula hanya mahu jadi SUAMI. Kerja g1la-g1la cari nafkah di luar. Balik rumah mahu berehat, tidur dan main handphone sahaja. Sampai rumah makanan dan minuman mesti tersedia semua. Pakaian semua harus kemas dan rapi terjaga. Biar ISTERI yang urus semua. Kan kerja rumah tu tanggungjawab isteri?

Apa yang saya dapat, hanyalah perasaan marh dan kecewa Sentiasa tidak puas hati dengan isteri. Saya mempersoalkan isteri, dia kata saya malas. Saling menuding jari. Semua jadi tak kena. Sibuk urusan kerja pun diungkit. Tiada harmoni. Tiada bahagia!

Lalu saya bertanya pada diri. Inikah matlamat perkahwinan yang aku cari? Bersenang-lenang menjadi seorang SUAMI, kerana semua urusan diambil alih oleh seorang isteri?

Teringat dulu saya pernah mengadu kepada senior saya. Saya rasa perlu nikah. Alasan saya, sebelah bahu terasa ringan. Mahu ada tanggungjawab lebihan. Rasa terlalu kosong hanya menguruskan diri. Kerana dulu merasakan, hidup akan lebih terisi dengan memberi.

Namun setelah Allah kurniakan perkahwinan, saya terlupa sekejap matlamat pernikahan saya. Baru sedar kenapa pada awal pernikahan seringkali datang ujian yang menduga. Hingga saya sering berdoa moga Allah kurniakan saya perkahwinan yang lebih bahagia seperti orang lain.

Alhamdulillah apabila lahirnya puteri kedua, ia umpama pelengkap hidup saya. Kerana barulah saya tahu susahnya menjaga seorang anak dalam kesibukan bekerja.

Ingat senang ke jaga anak kecik ni?

Saat suami lena tidur malam, isteri pula berjaga sa kit pinggang menyusukan anak.

Saat suami belum bangun, isteri sudah di dapur memasak makanan dan menyediakan bekal susu untuk anak.

Saat suami baru nak ke tandas, isteri sudah bersedia untuk pam stok susu untuk anak.

Saat suami enak menonton televisyen dan melayan fa ce bo ok, si isteri lah yang lenguh bercang kung dalam tandas memandikan anak.

DENGAN PENUH KASIH SAYANG TANPA RUNGUTAN.

Susah tau nak jaga anak kecik ni. Cuba test sehari. Langsung tanpa bantuan isteri. Uruskan semua makanan dan kerja rumah. Barulah anda tahu betapa penatnya buat kerja tanpa berehat. Tak perlu tunggu sampai seminggu! Sehari pun anda akan rindukan kelibat sentuhan insan bernama isteri. Alamak esok isteri saya ada kerja syif lagi. Terpaksa jadi Mr Mama lagi.

Sebab itu saya akan berikan isteri ruang dan rehat yang secukupnya. Urusan kerja rumah, sebolehnya biar saya buat semuanya;

Basuh baju.

Sidai baju.

Kemas rumah.

Basuh tandas.

Memasak.

Uruskan anak pertama.

Dan apa sahaja yang boleh mudahkan urusan isteri saya hatta buka pagar dan masukkan beg dalam kereta sebelum isteri pergi kerja.

Isteri saya buat apa?

Saya hanya mahukan masa terindah bersamanya.

Senyumannya.

Berbual bersama.

Makan bersama.

Biar dia ada masa untuk

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.

error: Content is protected !!