Connect with us

Motivasi

Saya Hampir Ma ti Le mas,Mungkin Allah Menguji Tahap Keimanan Saya,Saya Terapkan Diri Pada Allah SWT Selepas Tra gedi Itu – Saharul Ridzwan

Published

on

Saya Hampir Ma ti Le mas,Mungkin Allah Menguji Tahap Keimanan Saya,Saya Terapkan Diri Pada Allah SWT Selepas Tra gedi Itu – Saharul Ridzwan

Cerita Saharul, 32, keja dian menak utkan itu berlaku selepas dia mempersoalkan tahap keimanannya terhadap hari kema tian.

SUBHANALLAH! Ga ra2 terlupa melafazkan kalimah suci Lailahaillallah, pelakon Saharul Ridzwan hampir le mas dan merasai sendiri de tik hampir berdepan kema tian.

“Saya masih teringat keja dian semasa saya mandi air ter jun, sebelum itu saya ada bertanya dengan emak, ada tak hadis atau kitab bercerita tentang berimannya kita dengan kematian… macam mana rasa takut ma ti? Akhirnya Allah bagi cash saya merasainya.

“Mula-mula saya terjun dalam air dengan menyebut Lailahaillallah, seronoklah ter jun semasa itu tanpa apa-apa masalah sehingga ada sekumpulan remaja suruh saya ter jun lagi… tapi kali kedua ni saya lupa nak sebut kalimah itu.

“Saya hampir le mas, rasa ditarik ke dalam air macam dah nak ma ti, saya mengucap… saya nampak ada kaki di atas dan saya tarik untuk naik… remaja tersebut tanya saya kenapa? Le mas?

“Nampak situ asi tu macam biasa saja… samalah macam hidup zahirnya nampak se dih dan sa kit itu semua tapi kita yang rasa tak boleh nak cakap. Saya terus istighfar… taku tnya” katanya.

Saharul berkongsi hal berkenaan menerusi video membincangkan tentang tajuk erti ‘sebuah penghijrahan’ yang dikongsikan di Instagram Dak wah Tabligh Malaysia.

Turut kelihatan dalam rakaman perbincangan tersebut ialah pelakon dan penyanyi Alif Aziz yang kini mula mendekatkan diri dengan agama.

saharul 4

Saharul kongsi pengalaman dalam perbincangan di Instagram Dak wah Tabligh.

Dalam pada itu, Saharul berkata dia kini lebih memahami mengenai Islam selepas mengikuti kumpulan jemaah tabligh.

Dia bersyukur dengan nikmat yang dimiliki hari ini dan percaya apa yang berlaku adalah atas keizinan Allah SWT.

“Selama 32 tahun kita cakap Lailahaillallah hanya sekadar di mulut sahaja tapi kita tak betul-betul faham. Sebelum ini tiga hari saya keluar (mengikuti tabligh), saya de mam pula.

“Semasa itu saya tanya kenapa Allah nak du ga… sampai la saya ambil para cetamol. Saya cakap ub at ni tak boleh baikkan aku tapi aku makan dengan izin Allah untuk uba tkan aku.

Apabila Allah bagi kita faham tentang agama, makin lama perasaan makin takut sebab takut Allah ambil semula apa yang kita faham ini…
SAHARUL RIDZWAN
PELAKON

“Alhamdulillah de mam elok sedikit… daripada situ saya fikir Allah nak tunjuk kuasanya. Adakah makan ubat dapat legakan sa kit? Tak….Semuanya dengan izin Allah,” ujarnya.

Mahu istiqamah mencari keredaan Allah, pelakon drama Cinta Sekali Lagi ini berkata dia selalu berpesan kepada isterinya iaitu Qaabila Deena Emir Mohammed Akif Emir untuk terus berdoa.

Ini kerana dia tak ut jika hidayah dan pemahaman mengenai agama yang mereka miliki itu ditarik semula oleh Allah.

saharul 3

Saharul bersama isteri tercinta, Deena.

“Apabila Allah bagi kita faham tentang agama, makin lama perasaan makin takut sebab ta kut Allah ambil semula apa yang kita faham ini.

“Setiap hari saya cakap dengan orang rumah kita kena berdoa selalu sebab kita tak tahu bila-bila sahaja Allah boleh tarik (nikmat yang ada).

“Sebelum ini tiga kali saya pergi ke Makkah, saya berdoa jadikan saya pelakon hebat, minta berlakon filem aksi, minta anak perempuan… semua Allah bagi.. Tapi saya ke sal tak minta Allah pelihara iman saya, hanya minta hal dunia.

“Teringat sebelum ini Allah dah bagi petunjuk awal untuk saya kembali kepada-Nya.. pada tahun 2016 saya kema langan, kereta rosak teruk tapi satu luka pun tak ada pada saya, Allah dah bagi petunjuk tapi kita masih tak se dar lagi,” ceritanya.

Sumber:mstar

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.

error: Content is protected !!