Connect with us

#K.DUNIA

Di Mata Kecil Terpapar Senyuman Na mun Apa Yang Sebenarnya Yang Terjadi Buat Ramai Orang Se bak Dengan Kepa yahan Beliau Mencari Rezeki Buat Keluarga

Published

on

Di Mata Kecil Terpapar Senyuman Na mun Apa Yang Sebenarnya Yang Terjadi Buat Ramai Orang Se bak Dengan Kepa yahan Beliau Mencari Rezeki Buat Keluarga

DI mana ada kemahuan, di situ ada jalan.

Tidak ada yang mustahil bagi Firdaus,asalkan ingin berusaha buat keluarga,walau ber panas berniaga di ‘sideway’ untuk cari rezeki halal buat keluarga tercinta.

Pemuda berkenaan berkongsi video memaparkan dia sedang meme gang papan tan da yang tertulis ‘Chicken Chop RM10’ di tepi jalan.

Video tersebut seta kat ini meraih hampir 580,000 tontonan di aplikasi TikTok.

Muhd Firdaus Kamarudin, 21, berkata dia mula menjual ‘chicken chop’ sejak April lalu.Segala persiapan jualan dilakukan dengan ban tuan keluarga angkatnya.

“Saya mula berniaga chicken chop bulan April tahun ini di kawa san Kota Permai, Bukit Mertajam. Saya berniaga setiap hari dari jam 2 petang sehingga jam 10 malam.

“Kadang-kadang je saya akan cuti pada Rabu. Saya buat ni semua sendiri tapi ada juga keluarga angkat ban tu.

Firdaus berniaga dari pukul 2 petang hingga jam 10 malam.

“Memang tak sang ka, waktu mula-mula berniaga dapat sambutan orang ramai, tapi lama kelamaan sa les ku rang dan memang rasa nak pu tus a sa. Tetapi saya percaya bahawa rezeki Allah itu luas.

“Pendapatan dalam sehari memang tak menentu, ka dang2 dalam RM70 dan ada hari boleh dapat lebih,” katanya yang kini menetap bersama keluarga angkatnya di Taman Sejahtera Alma di Bukit Mertajam, Penang.

Menurut anak ketiga daripada sembilan beradik ini, dia mengambil kepu tusan untuk berhen ti seko lah ketika usianya 13 tahun demi meringankan be ban keluarga mencari rezeki.

Dia kini sudah lima tahun menetap di Pulau Pinang dan sebelum ini pernah beker ja di sebuah kilang selama tiga tahun tetapi terpa ksa berhen ti kerana Perin tah Kawa lan Perge rakan (PKP).

Walaupun bapanya, Kamarudin Hadran, 47, bekerja di sebuah bengkel di Dungun, dia dan adik beradik yang lain terpak sa bekerja ke ras untuk membantu menam pung perbelanjaan mereka sekeluarga.

“Sebelum ni saya ada juga jual baju bundle, tapi sekarang ni dah tak sempat sebab balik le wat dan badan pun le tih.

“Saya seko lah sampai UPSR je, sebab nak bagi peluang pada adik beradik lain untuk berse kolah. Walaupun bukan disuruh oleh ibu bapa, memang saya sendiri nak cari rezeki untuk ban tu keluarga.

“Umur 14 tahun saya dah minta izin mereka untuk keluar mencari rezeki di negeri lain. Dah lima tahun saya meran tau di Pulau Pinang dan ting gal dengan keluarga angkat… macam-macam kerja saya dah buat.

“Waktu tak ada apa-apa dulu, merekalah yang jaga saya. Mereka bagi saya tempat tinggal dan kalau tak ada duit, keluarga angkat ada hulurkan sedikit wang.

“Sekarang saya jual chicken chop di tepi jalan sebagai sumber pendapatan dan kalau ada rezeki lebih, saya hulurkan RM500 atau RM700 kepada keluarga di kampung.

“Jika ada yang berminat, saya ada buat penghantaran di sekitar kawasan Kulim dan Bukit Mertajam,” katanya yang mesra disa pa Firdaus.

Menurut Firdaus yang kini hampir setahun tidak pulang ke kampung, dia amat rin dukan keluarganya yang menetap di Kampung Wau, Dungun, Terengganu.

Tambahnya lagi, su kar untuk menggambarkan keperitan hidup tanpa kehadiran ibu bapa di sisi tetapi dia terpak sa ce kal dan merantau de mi mencari rezeki.

“Nak dekat setahun dah saya tak balik Terengganu jumpa mereka semua, kalau diberi pelu ang balik sehari pun jadilah.

fsf

Dia pernah menjual baju bundle namun ti dak mam pu untuk melakukannya lagi kerana ke rap pulang le wat dari berniaga.

“Memang  pe rit sangat hidup berjau han tan pa mak dan ayah di sisi, inikan lagi di negeri orang.

Akhir kata,”Pada saya, buatlah kerja apa pun, yang penting ia mendatangkan rezeki yang halal. Jangan sesekali merungut dan ma lu atas ker ja yang kamu buat sekarang,” katanya.

Sumber:mstar

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.

error: Content is protected !!