Connect with us

#MOTIVASI/TAULADAN

Buat keju tan Hari JAdi Buat Mak Tapi Semua Berse dih Terkenangkan Ar wah Ayah Yang Selalunya Ada Di Sisi

Published

on

Buat keju tan Hari JAdi Buat Mak Tapi Semua Berse dih Terkenangkan Ar wah Ayah Yang Selalunya Ada Di Sisi

Keju tan yang penuh dengan tan gisan air mata.

Itulah reaksi seorang ibu apabila anak-anaknya membuat keju tan istimewa pada hari jadinya.

Video yang dimuat naik oleh anaknya memaparkan wanita berkenaan terke jut melihat ruang tamu rumah dihiasi dengan belon dan makanan di atas meja.

IMG_7540

Video tersebut setakat ini meraih hampir 30,000 tontonan di aplikasi TikTok.

Berkongsi cerita dengan mStar, Mohammad Syazwan Mohd, 21, berkata, dia merancang untuk membuat keju tan bagi menyambut hari lahir ibunya, Rosaida Abd Ghani yang berusia 43 tahun.

Tambahnya lagi, dia dan adik beradik lain pada mulanya ri sau jika keju tan itu ga gal justeru mereka mendapatkan bantuan ibu dan bapa saudara untuk menjaga bahagian depan rumah mereka yang terle tak di Taman Fikri 2 Fasa 5, Chukai, Terengganu.

“Saya dengan adik merancang nak buat surpr1se dalam but kereta, dua hari sebelum keja dian itu. Sebab pada hari tersebut ibu kerja pagi, jadi kami ingat dia akan keluar naik motorsikal la.

“Perancangan awal kalau ibu bekerja naik motosikal, saya nak ke bandar dan pergi ke kedai untuk sera hkan kereta biar mereka hias. Tak tahu pula pagi tu cuaca hujan, jadi ibu per gi kerja naik kereta.

“Bila plan A dah tak jadi, kita ikut la pula plan B. Itu yang kami hias sendiri ruang tamu dengan belon, tak tahulah waktu tu macam mana boleh dapat idea.

“Saya pun minta bantuan mak dan bapa saudara untuk jaga di bahagian depan rumah sebab ta kut kalau tiba2 ibu balik waktu kami semua sedang bersiap di dalam.

“Memang ri sau sangat waktu tu ta kut surpr1se ni tak menjadi, tapi Alhamdulillah akhirnya jadi juga,” katanya yang bekerja sebagai ang gota svkarela wan Ang katan Perta hanan Awam (APM) di Kemaman, Terengganu.

Dia yang mesra disapa Iwan berkata, ibunya berasa sebak selepas masuk ke rumah melihat keju tan yang diberikan oleh adik-beradiknya.

Jelasnya lagi, mereka sekeluarga menga lirkan air mata kerana terkenangkan akan ar wah bapa, Mohd Azmi Omar yang telah mening gal du nia pada 16 Ogos tahun lalu aki bat sa kit jan tung pada usia 46 tahun.

“Waktu mula-mula ibu masuk rumah tu, dia ingat kami semua berada di luar. Tapi saya mengintai ibu di sebalik kamera telefon dan nampak wajah dia seperti mahu menan gis apabila nampak surpr1se yang kami buat untuknya.

IMG_7552

“Ibu rasa se bak sebab sebelum ni kami sekeluarga selalu sambut hari jadi bersama ayah. Ini kali pertama ibu sambut hari jadi tan pa ada ayah di sisinya.

“Kami semua memang masih terke san lagi dengan pemerg iannya, lebih-lebih lagi ibu kerana waktu ar wah ayah se sak na fas dia sedang bertu gas di lu ar,” ujarnya sambil menambah, ibunya turut bekerja sebagai seorang ang gota svkar3la wan APM.

Menurut Iwan, sebelum mening gal, bapanya sudah berada dalam keadaan yang le mah selama tujuh bulan aki bat kan dungan air yang banyak di dalam ba dan.

Dia juga tidak dapat melupakan saat-saat bapanya menga lami se sak na fas selepas dia dan bapa saudaranya selesai memand ikannya di rumah.

“Ayah memang dah lama sakit dan keadaanya le mah. Saya dan bapa saudaralah yang tolong menguruskan ar wah kalau ibu keluar bekerja.

“Pada hari keja dian, kami berdua man dikan ayah di rumah dan selepas itu t1ba2 dia se sak na fas. Ibu saudara telefon ambu lans untuk bawa ayah segera ke Hos pital Kemaman, Chukai, Terengganu.

IMG_7533

“Dok tor sah kan ayah dah tiada waktu berada di hos pital. Bila kami beritahu ibu berita itu, dia hanya mam pu menan gis sahaja kerana tak dapat berada di samping suaminya ketika saat-saat akh1r ha yatnya,” katanya yang berasal dari Kemaman, Terengganu.

Anak sulung daripada empat beradik itu juga terkenangkan saat indah bersama ar wah bapanya ketika berada di Janda Baik, Pahang pada tahun 2019.

Kini dia memi kul tang gungja wab sebagai ketua keluarga selepas pemer gian bapa tercinta.

“Kenangan yang saya paling ingat tentang ar wah ayah ialah ketika kami sekeluarga bercuti di Janda Baik pada tahun 2019. Itu merupakan kali terakhir ayah keluar berjalan-jalan bersama kami semua.

“Kami sekeluarga adalah keluarga yang happy, ar wah ayah ni penya bar orangnya tapi ada masa tu ga ranglah juga kalau anak-anaknya buat sa lah.

“Sebagai anak lelaki sulung, sekarang ni sayalah yang pi kul tanggungjawab menjaga keluarga ini selepas ayah dah tak ada.

“Saya dan adik perempuan banyak hiburkan ibu untuk gembirakan hati dia. Kami selalu bergurau dan buat lawak spontan supaya ibu ketawa melihat anak-anaknya.

Untuk mereka yang masih mempunyai ibu bapa ni, hargailah masa bersama keluarga. Sebab tak tahu berapa lama lagi masa yang kita ada bersama mereka,” katanya.

Sumber:mstar

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.

error: Content is protected !!