Connect with us

#KEMALANGAN

“cari masjid depan sikit boleh?” – Kema.langan Selepas Z1arah Jena.zah Nik Aziz,Sebulan Terlan.tar Di Hos.pital Untuk Sembvh,Kisah Ng3ri Buat Wanita Ini

Published

on

“cari masjid depan sikit boleh?” – Kema.langan Selepas Z1arah Jena.zah Nik Aziz,Sebulan Terlan.tar Di Hos.pital Untuk Sembvh,Kisah Ng3ri Buat Wanita Ini

Kehi langan ibu bapa seren tak secara menge jut sememangnya haki kat yang san gat pa hit untuk dite lan.

Itulah uj1an be rat yang dia lami Nur Dina Qistina Roslan selepas kedua-dua insan kesayan gannya menemui a jal dalam satu kema langan nge ri.

Tanggal 13 Februari 2015 pasti tk akan dilup akannya sepanjang ha yat kerana trage di tersebut bukan sahaja menjadikannya ‘yatim piatu’ sekelip mata, malah di bahunya tergalas tanggvngja wab be rat sebagai kakak sulung yang perlu menjaga dua lagi adiknya.+

Walaupun lebih lima tahun trag edi hi tam itu berlalu, namun semuanya masih jelas dalam ingatan gadis yang senang disapa sebagai Dina ini.

“Ketika itu saya berusia 12 tahun. Kira2 jam 3 pagi hari tu, papa keju tkan kami beritahu nk menzi arahi Allahy arham Tok Guru Nik Aziz yang mening gal du nia.

“Kami berlapan iaitu mama, papa, empat adik dan seorang ibu saudara menaiki sebuah kereta berto lak dari Bukit Payung, Terengganu sebelum masuk Su buh. Selepas selesai uru san pengeb umian, kami pun pulang.

“Dalam perjalanan, kami nk cari masjid untuk solat dan berehat. Mula-mula dah jumpa sebuah masjid, tapi papa kata kita cari mas jid depan sikit.

“Namun tk sem pat sampai ke masjid tu, kami kema langan dengan sebuah kende raan. Saya tertidur sebelum keja dian. Saya tk ingat apa-apa langsung… saya ko ma dan hanya tersedar ketika dah berminggu-minggu di hos pital,” cerita gadis yang kini berusia 18 tahun.

Menurut Dina, selain ibu bapa, dua adiknya turut mening gal du nia dalam tra gedi tersebut, manakala dia dan seorang lagi adiknya menga lami kecede raan pa rah.

remuk

“Saya alami pa tah ra hang, lum puh separuh badan iaitu sebelah kanan dan ada da rah be ku di kepa la. Adik saya yang nombor em pat pa tah hi dung dan dia juga ko ma.

“Adik saya nombor dua serta ibu saudara hanya alami kecede raan rin gan. Sebaik saya se dar, saya tk boleh bercakap atau bergerak pun. Saya rasa seperti sedang bermim pi.

“Hai ran juga sebab tk nampak mama papa datang mela wat hinggalah saya nak dibe dah, tapi tk terlu ah nak tanya ibu atau bapa saudara sebab saya sendiri tk boleh bercakap,” ujar anak sulung daripada lima adik beradik ini.

Dina akh1rnya dibenarkan pulang ke rumah selepas sebulan terlan tar di hos pital

“Seminggu lebih selepas pulang ke rumah tok (nenek), saya masih tk nampak keli bat mama dan papa. Tok dan yang lain beritahu mama papa de kat hos pital lain. Saya ingat lagi masa tu bermim pi nampak mama papa dan dua adik berpa kaian serba putih.

“Esok harinya, saya cadang nk ajak tok dan ibu saudara pergi hos pital lawat mama dan papa. Tk sempat saya bersuara, saya terdengar perbualan seorang bapa saudara yang beritahu ‘adik beradiknya dah tinggal berapa orang saja’.

“Dia tk tahu saya terdengar. Saya hai ranlah dan terus kata ‘papa kan ada lagi’. Masa itu semua pandang saya se dih. Akh1rnya ibu saudara pe luk saya dan beritahu perkara sebenar.

“Han cur ha ti bila dengar… seperti hi lang separuh nya wa. Macam mimpi rasanya hi lang dua ibu bapa seren tak. Saya ajak mereka ke ku bur mama papa. Saya re bah di ku bur sebab terlalu se dih,” ujarnya lagi.

Tambah gadis ini, dia mengambil masa yang la ma untuk menerima haki kat kehi langan ibu bapa dan juga dua lagi adiknya.

“Alhamdulillah t0k, ibu saudara serta bapa saudara jaga kami adik beradik dengan penuh kasih sayang. Dan syukur sangat, dengan kuasa Allah saya akh1rnya pu lih seperti sedia kala walaupun ambil masa berbulan,” katanya yang kini menetap bersama neneknya di Bukit Payung, Terengganu.

Sekadar berkongsi di TikTok untuk melu ahkan kese dihan mengenai tra gedi yang hampir mera gut nya wanya, Dina berkata dia sama sekali ti dak menyangka videonya mendapat perha tian ramai.

“Saya cuma nak luahkan dan ceritakan apa yang pernah saya ala.mi. Dalam masa yang sama saya nak hantar mesej agar kita semua har gai in san tersayang sebab a.jal ma ut boleh datang bila-bila masa.

“Ramainya insan yang ba ik ha ti, kirim kata-kata semangat serta d0akan untuk ar wah ahli keluarga saya yang mening gal du nia. Ada juga yang berkongsi ki sah yang sama seperti saya.

“Kini saya fokus nk sambung belajar untuk banggakan ar wah mama dan papa, dan juga untuk masa depan adik-adik. Saya mahu sambung penga jian dalam bi dang kuli nari dan bercita-cita nak buka bake ri sendiri kelak,” katanya lagi.

Semoga tabah meng.ha.dapi segala uji.an ini.

Sumber:mstar

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.

error: Content is protected !!