Connect with us

#K.SEDIH

“terima kasih ye nak sebab ingat dkt nenek” – Pemberian Telekung Baru Buat Nenek dibawa Tidur,nenek pula dh tk bnyak cakap semenjak atuk meninggl

Published

on

“terima kasih ye nak sebab ingat dkt nenek” – Pemberian Telekung Baru Buat Nenek dibawa Tidur,nenek pula dh tk bnyak cakap semenjak atuk meninggl

“sampai tidur pun tk tanggal,” begitulah kata2 seorang pemuda apabila neneknya tertidur sewaktu memakai telekung baharu pemberiannya.

Rakaman tersebut menunjukkan bagaimana reaksi warga emas itu apabila menerima hadiah itu daripada dua cucunya.Perkongsian tersebut setakat ini meraih hampir 70,000 tontonan di aplikasi TikTok.

Muhammad Arif Farhat Abdul Rahaman, 20, berkata, dia membeli telekung itu secara online setelah sepupunya, Muhammad Daniel Aiman Sharum, 18, ternampak nenek mereka menjahit telekungnya yang sudah ko.yak.

Sedih diberitahu akan  perkara itu, dia segera membuat pembelian sepasang telekung berwarna biru tua untuk neneknya, Zainun Hussein yang berusia 82 tahun.

“Ada satu malam itu, sepupu saya ke bilik nenek untuk berbual dengannya. Dia ternampak nenek sedang jahit telekung, dia terus keluar dari bilik dan jumpa dengan saya untuk beritahu apa yang dia nampak.

“Waktu dia beritahu tu saya rasa se.bak dan se.dih sebab nenek sang.gup jahit semula telekung dia. Kemudian kami berpakat untuk membeli sepasang telekung baru untuk nenek.

“Tan.pa berfikir panjang saya pun order telekung baru secara online. Wajah nenek sangat ceria bila kami berikan telekung baru, katanya ‘terima kasih sangat-sangat sebab ingat dekat nenek’.

“Dia punya suka tu sampai tidur pun pakai telekung baru,” katanya yang menetap bersama keluarganya di Pekan, Pahang.

Mesra disapa Arif, katanya, dia sudah dua minggu tk berjumpa dengan neneknya kerana terpak.sa berkua.rantin di rumah sejak 3 September lalu.

Jika tid.ak, dia semestinya akan berkunjung ke rumah sepupunya itu untuk menjen.guk nenek.

“Sebenarnya sudah lebih dua minggu saya tk jumpa dengan nenek kerana kami sekeluarga berkuarantin di rumah.

“Ayah merupakan kon.tak rapat kepada anak saudaranya yang posi.tif Cov19, jadi kami semua kena kuar.antin di rumah selama 14 hari.

“Kami bawa dia berjalan-jalan seminggu ke Kuala Lumpur dan Melaka, waktu itu saya tengok nenek seronok sangat bila dia dikelilingi insan tersayang. Dah lama saya tk tengok nenek ceria macam tu.

“Sebab selepas ar.wah atuk dah tk ada, nenek jadi pendiam dan tk banyak bercakap dengan orang. Mungkin sebab dia terlalu sunyi kerana teman hidupnya sudah tia.da,” ujarnya yang merupakan pelajar Diplo.ma Reka Bentuk di Kam.pus Pahang Skills, Kuantan, Pahang.

Arif berharap agar mereka di luar sana dapat menghargai datuk dan nenek selagi mereka masih lagi ada.

Tambahnya lagi, golongan yang beru.mur ini lebih cende.rung untuk menjadi lebih sensi.tif terhadap apa yang berla.ku di sekeliling mereka.

“Bagi mereka yang masih mempunyai nenek to.longlah hargai mereka selagi mereka ada. Sebab orang tua ni sen.sitif sikit, kita kenalah jaga ha.ti mereka.

“Kadang2 mereka bukan nak apa pun, cuma hanya mahukan perha.tian daripada keluarga je.

“Walaupun ada sesetengah individu tk mempunyai hubun.gan yang rapat dengan nenek mereka, tetapi percayalah nenek juga adalah insan yang bermakna dalam hidup kita,” katanya.

Dapatkan berita terkini di page SumberMaklumat ya,terima kasih.

Sumber:mstar

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.

error: Content is protected !!