Connect with us

#MOTIVASI/TAULADAN

“kita tak tahu bila Allah nk ambil mak” – Adik tersntuh dngan lyanan abang pada mak,snggup gdaikan setiap detik untuk menjga mak yg trkna pnyakit str0k

Published

on

“kita tak tahu bila Allah nk ambil mak” – Adik tersntuh dngan lyanan abang pada mak,snggup gdaikan setiap detik untuk menjga mak yg trkna pnyakit str0k

Hati seorang adik sangat tersen.tuh tatkala melihat kesungguhan abangnya lebih memilih untuk mengambil cuti tanpa gaji dan meninggalkan keluarganya jauh beratus batu di negara lain semata-mata mahu pulang ke Malaysia menjaga ibu tercinta.

Video yang memperlihatkan ketekunan Alias Embong, 38, menjaga ibunya yang berkerusi r0da itu, mendapat puj1an daripada warga maya.

Adiknya, Nurkhadijah Embong, 34, yang berkongsi video tersebut di laman TikToknya berkata, abangnya itu sememangnya manja dengan ibu mereka sejak kecil lagi.

“Abang anak kelapan dia memang dari kecil rapat dengan mak, kalau anak lelaki dia yang paling manja.

“Sejak Cov19 ni dia tk dapat balik tapi bila mak kena str0k dia usahakan juga, Alhamdullilah dapat balik tapi dia terpksa ambil cuti tanpa gaji kemudian tinggalkan anak-anak dan isteri untuk jaga mak, hampir sebulan lebih dekat sini,” katanya, sambil menambah abangnya itu mempunyai tiga orang anak.

Nurkhadijah yang juga sudah berumah tangga berkata, sejak pulang pada awal September lalu, abangnya mengambil alih tugas menjaga ibunya yang dise.rang str0k pada Jun.

“Mak kena str0k lepas cu.cuk vak.sin, pagi cu.cuk dalam petang tu mak dah rasa k3bas2 tangan.

“Malam tu tk boleh tidur, kaki pun kebas. Sampai sekarang tak boleh berjalan lagi, dua bulan mak tak tidur malam, dok.tor cakap sebab str0k jadi dok.tor bagi ub@t ta.han sa.kit tapi ‘tk jalan’.

“Sebelum abang balik kami adik beradik bergi.lir jaga mak, sama-sama tk tidur tapi sejak dia balik semua dia uruskan, masak, mandi, basuh ken.cing be.rak mak,” katanya yang juga menetap di Kemaman.

Kata Nurkhadijah setiap hari, sesudah subuh, abangnya akan mula masuk ke dapur untuk menyediakan makanan mengikut selera ibunya.

“Makan vbat tukar pam.pers lap2 badan kemudian tengah hari abang masak lagi, usahakan memasak la.uk kege.maran mak, mandikan kemudian petang dia akan vrut mak.

“Memang 24 jam dekat dengan mak, malam pun abang tidur dengan mak,” katanya.

Menvrut Nurkhadijah dia berasa amat tersen.tuh melihat layanan abangnya terhadap ibu mereka, malah menga.kui bahawa mereka adik beradik tk mam.pu untuk memberi layanan sangat baik seperti yang dilakukannya.

“Abang pernah cakap nak jaga mak kena jaga bersungguh-sungguh sebab kita tk tahu bila Allah akan ambil mak, dan dia pula jarang dapat balik sebab tu bila dia balik dia jaga mak sungguh-sungguh.

“Saya rasa tersentuh sangat tengok dan kita pun harap anak-anak akan layan kita macam tu.

“Adik beradik semua memang dah tahu abang memang begitu dengan mak, kadang kami adik beradik tak mampu nak buat macam abang buat,” jelasnya.

Akhir kata,Nurkhadijah turut berkongsi video abangnya itu menitiskan air mata apabila dia terpksa pulang semula ke Singapura pada 17 Oktober lalu.

“Hari ni abang balik memang menang1s berpelukan dua beranak,” ujarnya.

Dapatkan info2 terkini di SumberMaklumat,terima kasih.

Sumber:mstar

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.

error: Content is protected !!