Connect with us

#AGAMA

Men1nggl dalam ‘salam’ pertama solat,semasa dikaf4nkn ters3rlah kalimah ‘Allah’,ceram4h ini buat kita semua t3rsedu men4ngis,rup4nya r4hsia beliau hanya ini

Published

on

Men1nggl dalam ‘salam’ pertama solat,semasa dikaf4nkn ters3rlah kalimah ‘Allah’,ceram4h ini buat kita semua t3rsedu men4ngis,rup4nya r4hsia beliau hanya ini

Dikongsikan dari ceramah Ustaz Mazlan Ibrahim mengenai k1sah seorang individu istimewa berasal dari negara seberang yang baru dua hari dilantik menjadi imam namun aj4lnya tiba saat baru memberi sal4m pertama. Memandangkan jn4zah orang luar yang tk mempunyai dokvmen, jadi jn4zahnya perlu disimpan di bilik m4yat sebelum selesai urusan dokumentasi. Apa yang membuat Ustaz ini menangis, selepas 6o hari disimpan di bilik jn4zah dan saat mahu dimandikan, jn4zah imam ini masih segar dan dahinya berpeluh, seolah-olah tk b3ku walau dimasukkan ke peti beku. Kisah istimewa ini dikongsi di akaun Tik Toknya @mazlanibrahim22, ia boleh dijadikan iktibar kepada kita semua.

Allah Maha Per4ncang yang hebat. Sesungguhnya setiap kej4dian yang terjadi ada hikmah yang perlu kita sebagai manusia pelajarinya. Ambil dari mata h4ti dan jadikan pandvan dalam hidup.

Begini perkongsian dari Ustaz Mazlan Ibrahim

Saya nak kongsi satu cerita yang sangat menarik dengan tuan2 yang dirahm4ti Allah. Bawa balik dan kongsikan dengan keluarga, sedikit sebanyak menaikkan semangat nak beribadah buat kita semua.

Satu hari tuan-tuan dirahm4ti Allah, saya dipanggil untuk uruskan satu jn4zah. Waktu itu, petang dalam sekitar jam 5 lebih. Saya bergegas ke h0spital. Sesampai di h0spital ada teman memaklumkan, Ustaz orang yang mninggaI ini, jn4zah belum sampai. Insya Allah dalam masa terdekat lagi akan sampai.

Sementara menunggu itu, Ustaz dimaklumkan si si mati mninggaI ketika baru selesai jadi imam solat Asar. 4rwh baru sempat bagi salam yang pertama dan kemudian terus reb4h. Jatuh atas sejadah imam dan tengah jadi imam. Allahuakbar.

Mendengar ceritanya, saya jadi tertarik. Saya ternanti-nantikan orang yang baik ini. Sampai saja tuan-tuan, saya terus tengok dia. Wajahnya dalam keadaan yang baik. Pih4k for3nsik h0spital terus bawa masuk jenzah ke bilik b3dah si4sat. Saya terus pergi ke bilik mandi jenaz4h. Ambil kain nak p0tong dan sediakan kain kafan untuknya. Seorang kawan saya suruh sabar. Kawan saya nanti dulu Ustaz. Kita tak boleh nak uruskan dia hari ini.

Waktu tu saya terg4mam. Orang yang m4ti hebat, m4ti mulia tk boleh diuruskan. Saya tanya kenapa. Kawan saya beritahu si m4ti tiada sebarang dokvmen pengen4lan diri. Tiada siapa ahli keluarganya yang datang buat sebarang tuntvtan jenaz4h. Kita takt ahu nak hantar ke mana. Jadi terpksa disimpan terlebih dahulu.

Kawan boc0rkan rahs1a, setiap malam 4rwh solat svnat Tasbih dan sangat bercita-cita jadi imam

Tuan-tuan dirahmati Allah. Selepas 60 hari, saya dihvbungi oleh seorang sahabat.

Ustaz, ustaz ingat tk jenaz4h tempoh hari. Kita dah dapat pengesahan. Kta dah ada keluarga yang datang tvntut jenzahnya. Kita dah ada dokumen semua. Ustaz boleh datang kalau nak urus jenaz4h. Kalau Ustaz tak kelapangan, kita suruh orang lain.

Saya kata tk apalah, saya uruskan. Sebab saya dah mulakan hari tu, saya nak tengok pengakh1ran dia bagaimana. Saya pun bergegas ke hosp1tal. Masa bawa kereta tu, terlintas di fikiran, bagaimana agaknya rupa si m4ti. Maklumlah tuan2 dah beku lama. Macam tuan-tuan beli ikan, ikan simpan dalam peti ais. Lebih 60 hari. Ikan jadi apa tuan-tuan? ikan jadi l3bam. Memang dah tk cantik dah rupa ikan. Tuan-tuan tengok bila ikan dah l3bam, tuan-tuan tk lalu nak makan, tuan-tuan campak bagi kucing.

Kalau gamak kucing leh bercakap, dia akan tanya balik qoo. Ini ikan kembung ke?

Sesampai saya di perkarangan bilik may4t tu memang ramailah. Dengan pegawai dari jab4tan agama islamnya, peg4wai p1hak berkvasa (PBT). Memang ramai. Ada seorang peg4wai p0lis. Datang jumpa saya. Dia sambut saya.

Dia cakap, Ustaz kita bagi pengh0rmatan kat Ustaz bukak jenaz4h. Saya melangkah ke bilik jenaz4h. Saya tarik peti beku tu, saya bawa keluar. Tapi sebelum tu, saya duk fikir macam-macam dalam kepala nie tuan-tuan. Serabut macam-macam sebab nak tahu keadaan arw4h bagaimana Tapi bila saya buka saja plastik yang menutupi si m4ti ini, waktu itu saya menitiskan air mata. Saya terkejut dan saya terg4mam.

Si m4ti bukan saja tk beku tuan-tuan tapi badan dia panas dan wajahnya berp3luh. 60 hari disimpan di peti beku, tubuhnya masih lagi p4nas. Wajah berp3luh. Allahurabbi.

Jn4zah akh1rnya perlu disimpan sampai 60 hari, sedihnya h4ti

Simpan punya simpan, waktu tu h4ti saya dah gvndah gvlana. Sedih pun ada. Masuk dalam peti beku nie tuan puan, tk perlu tunggu 60 hari, 6 jam pun dah beku. Beza peti beku rumah kita dengan peti beku h0spital sebab p1hak h0spital kena pastikan may4t tak berb4u busvk. Sebab itu kita kena bekukan may4t-may4t. Ini kerana manusia bila dah m4ti, bavnya sebusvk-busvk bangk4i. Sebab tu, kalau manusia dah jadi bangk4i tk boleh tahan.

Saya waktu tu terpksalah mer3lakan. Tuan-tuan kena faham bab pengvrusan jenaz4h ini. Kala tak ada kad pengenalan, payah nak dpt lvbang kubur di Lembah Klang. Lembah Klang nie lim1ted tuan-tuan. Nak dpt lubang golf senang. Nie realiti.

Saya trpaksalah dengan h4ti l4ra, h4ti sedih sebab masukkan si m4ti dalam bilik simpanan may4t. Saya tunggu sehari, saya tunggu dua hari, saya tnggu tiga hari tapi kisah jenaz4h ini tiada sebarang perkembangan. Masa terus berlalu tak ada sebarang cerita. Daripada seminggu, naik ke sebulan. Pun tak ada sebarang cerita. Dari sebulan naik ke dua bulan.

Siapakah insan yang sangat istimewa ini tuan-tuan yang dirahm4ti Allah

Siapakah dia tuan-tuan. Bila ditanya kepada sahabat-sahabat, ramai yang mengg3leng kepala. Kata seorang kenalan, Ustaz tanyalah seorang tu. Kawan tu rapat dengan dia Ustaz, katanya. Tapi saya tk sempat tanya pun sebab saya nak uruskan jenaz4h ini terlebih dahulu.

Saya mandikan, saya pun kaf4nkan. Kemudian saya beri keh0rmatan kepada kawan-kawan yang nak c1um arwh buat kali terkhir sebelum saya ikat. Sebelum saya keluar seketika.

Tengah-tengah saya beri peluang, tiba-tiba saya dengar orang menj3rit.

SubhanaAlllah. Allah. Macam-macam bunyi. Saya kata, ahh sudah, nie Syiah ke apa nie j3rit2 tengak may4t.

Saya pun lari p4tah balik tuan-tuan. Saya tanya kenapa bising ini. Dia kata, Ustaz tengok tu Ustaz. Di dahi si m4ti keluar tanda kemerah-merahan.

Nak tahu apa yang keluar di dahi arwh? Satu perkataan yang kita kenali sebagai kalimah Tauhid iaitu Alif Lam Lam Ha. ALLAH.

Saya men4ngis sekali lagi. Saya peluk si m4ti sambil bercakap sendiri, siapakah dirimu wahai sahabat?

Saya c1um dah1nya berkali-kali. Saya kemudian bertanya pada seorang sahabat yang dekat dengan diri arwh. Saya kata kenal ke dengan si m4ti. Dia kata kenal Ustaz. Jadia sahabatnya ceritanya tentang amal kebaikan si m4ti.

Katanya, ketika umurnya 11 tahun arwh dah jadi anak yatim piatu. Mak ayah meningg4l

Tak ada ahli keluarga yang lain. Jadi pondok ambil dia jadikan sebagai anak angkat pondok. Sayalah yang jadi kawan dia dari mula masuk sampai ke hari ini. Dia datang ke Malaysia nie Ustaz, sebab nak cari kerja peluang sebagai imam.

Dia baru dua hari jadi imam di tempat tersebut. Kami pun tak tahu sebab kami dalam satu jem4ah datang ke sini. Tujuan kami nak datang berd4kwah. Tiba-tiba dia tk nak balik sebab dia nak jadi imam. Dia ditawarkan jadi imam.

Jadi Ustaz, sejak saya kenal dia dari umur 11 tahun, dia nie susah dan sukar nak tinggalkan solat malam. Dan malam yang menjadi rutinnya ialah solat svnat tasbih. Allahukbar. Bila saya dengar tuan-tuan lagi saya men1tis air mata. Mulianya hati dia, mulianya dirinya tuan-tuan jadikan s0lat svnat tasb1h sebagai amal4n. Itulah amalan arwh hingga di akhir hay4tnya Allah muliakan dirinya. Waallaualam..

Ustaz ini men4ngis selepas melihat per1stiwa d4hi imam ini keluar kalimah tavhid iaitu Allah lepas dik4pan. Rupanya r4hsia imam ini suka bangun malam dan tk pernah tinggal s0lat svnat tasb1h.

Dapatkan info2 terkini di SumberMaklumat,terima kasih.

Sumber:SembangDunia

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.

error: Content is protected !!