Connect with us

#AGAMA

(video)pemud4 ini kvrng war4s namvn bila kita ‘ch4llnge’ dngn baca4n al-quran,meremng bvlu r0ma,past1 syvrga buatmu pmuda ini

Published

on

(video)pemud4 ini kvrng war4s namvn bila kita ‘ch4llnge’ dngn baca4n al-quran,meremng bvlu r0ma,past1 syvrga buatmu pmuda ini

Pemuda ini kur4ng w4ras tapi kalau dengąr dia baca al-quran svngguh merdu suarąnya..Subhanallah. WaIąupun dia kur4ng w4ras akan tetapi dia suka membąca Al Quran, Bebeza dengan kita yang mempunyąi ak4l yang s1hat dan w4ras tetapi sering mel3tąkkan Al Quran dalam alm4ri.Sebenąrnya tk svsah nak dąpat anak yang ‘ket4gih’ membaca Al-Quran. Inilah yang dimaklvmkan oleh Siti Aminąh Sulaiman. Dia mempr4ktikkan 4 cara mudah ini sepąnjang pengal4mannya menj4ga anak2 hafąz Al-Quran.

“Saya melihat ada beberapa fakt0r yang membuat anak MvDAH untuk didik c1nta Al-Quran.” Jadi, saya m3ngsikan apa yang perlu kita buat siapa mudah anak aj4r anak suka membaca dan hafaz Al-Quran. ”

1) B1ah Al-Quran

Saya per4san anak2 saya, apabila saya rajin baca Quran. Mereka pun r4jin ambil sendiri al quran nk baca. Tk p3rlu saya svruh2 atau p4ksa lagi.Tapi j1ka saya sendiri tk terk3na Al Quran, memang nak nak suruh anak membaca Al Quran .

Ini yang saya belajar dari peng4laman 8 tahun meng4jar anak hafaz Al Quran di rumah. Betapa pent1ngnya mewvjudkan suas4na Al Quran itu di rumah.

Ini yang dipanggil B1AH AL QURAN Anak2 perlu mel1hat ibu bapa mereka selalu istiq4mah membaca Al Quran. Tnpa s3dar,anak akan terd0rong untuk menjadi ‘R4JIN’ membaca Al Quran. Adakah kita sudah membaca Al Quran hari ini?

2) Hidvp Tnpa TV

Bahagian ni pal1ng svsah. Jujvrnya saya memang ‘h4ntu’ TV dari ke1k lagi, Cakap je apa2 cer1ta mesti saya akan mel3kat depan TV, dr4ma sambvng2 lagi saya suka.Tapi saya per4san bila saya cvba aj4r anak saya Al Quran, TV menjadi satu mas4lah B3SAR.

Saya svsah nak f0kus aj4r anak dan masa saya menjadi s4ngat s1ngkat bila ada TV sebab ada je cer1ta yang saya nak t0nton. Akh1rnya saya buat kepvtusan untuk p0tong si4ran di rumah dan itu berl4ku 5 tahun lepas.

Alhamdulillah rupanya itu peng0rbanan yang berb4loi.Saya punyai lebih banyak masa untuk meng3jar anak dan saya juga punya waktu untuk diri sendiri belajar Al Quran

3) Sentiasa Isi ‘Mngg3las Ilmv’

Untuk berj4ya dalam mend1dik anak, mesti selalu meng1si gelas ilmu. Bagaimana kita nk tump4hkan ilmu pada anak jika gelas kita sendiri k0song.

Saya s3dar d1ri saya yang s3rba serb1 kekvrangan ilmv Al Quran, lalu saya terus ambil p4ket k0mbo 10 k3las untuk bel4jar Ibr4h Al Quran dengan ust4z Syaari Ab Rahman.

Bermula tahun ini dan seterusnya akan meny4ksikan saya menjadi pel4jar Al Quran bersama dengan anak-anak saya. Lebih banyak kita bel4jar, lebih banyak lagi kita tk tahu. J4ngan m4lu meng4kui kel3mahan diri, terus bel4jar untuk men4mbah peng3tahuan.

4) D0a

Patvt saya let4k ini kat atas sekali..Ini paling p3nting…Saya bermula dengan berd0a dahvlu kep4da Allah ag4r Allah menvnjukkan j4lan baga1mana nak menj4dikan anak saya cinta Al Quran, Dan Allah yang Baik tk menyemb3lihNya,

Lamb4t atau c3pat Dia akan beri, pada saat yang paling sesuai. Berd0alah wah4i ibu ayah. J4ngan berh4rap pada manvsia, tetapi l3tak har4pan-har4pannya pada Allah, Pelbagai keaj4iban akan berl4ku dengan izinNya.Ini antara am4lan saya dalam mend1dik Muiz dan Nur Solehah. smoga ada manf4at bagi yang membaca.

Dapatkan info2 terkini di SumberMaklumat,terima kasih.

Sumber:coretannasihat

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.

error: Content is protected !!