Connect with us

#MOTIVASI/TAULADAN

“prnh sy divgut oleh orng,lvdah dlm kedai sebab al4san hrga tk betul,sdngkn ked4i sbelah hrga sma je” – dia ke tmpat kerja si4p dh buat lap0ran p0lis sbb tk mahu bnda ‘smlam’ trj4di

Published

on

“prnh sy divgut oleh orng,lvdah dlm kedai sebab al4san hrga tk betul,sdngkn ked4i sbelah hrga sma je” – dia ke tmpat kerja si4p dh buat lap0ran p0lis sbb tk mahu bnda ‘smlam’ trj4di

Bidng pern1agaan adalah antara c4bang pek3rjaan yang ser1ngkali menj4di pil1han ramai terutama sekali yang baru keh1langan pend4patan.Ada juga yang mencebvri b1dang ini disebabkan “terp3ngaruh” apabila melihat perk0ngsian ker3ta m3wah atau pul4ngan w4ng besar yang dik0ngsikan rakan peni4ga di med1a s0sial.Namun apa yang mungkin ramai orang tk s3dar adalah dug4an serta cab4ran bert3rusan yang dih4dapi pen1aga buk4n cal4ng2.

Berkongsi dug4an hidvpnya sebagai se0rang peniaga, seorang wanita yang h4nya ingin dik3nali sebagai May berkata, dia tk pernh meny4ngka bahawa tek4nan yang bak4l dih4dapinya sebagai seorang peniaga jauh lebih h3bat dari cab4ran sewaktu dirinya berg3lar jurvtera.

“Sebelum ni akak dah meniaga di Johor Bahru sejak tahun 2008 tapi ak4k mula akt1f dalam bak3ri sejak tahun 2012.

“Sebelum meni4ga ak4k k3rja sebagai jurvtera t4pi akak berh3nti sebab str3s k3rja, rupanya str3s men1aga lebih h3bat.

“Masa tahun 2018 suami akak kena bvang k3rja, masa tu lagi dua minggu nak raya j4di akak ajak di berpindah ke sebuah negeri di pantai timur dan kami buka kedai kek di sana,” katanya.

Menvrut May, neg3ri tersebut dipilih kerana suaminya sudah lam4 mer4ncang untuk pul4ng semula men3tap di neg3ri tersebut yang juga tempat kel4hirannya selepas bers4ra.Tk tvnggu l4ma, dug4an pertama terp4ksa dihad4pi May dan suaminya hadir sejak hari pertama mereka memvlakan perniagaan.

“Masa hari pertama bvka kedai akak dah terpksa buat lap0ran p0lis sebab terima ugvtan dari seorang baker perempuan ni, asalnya akak j0in kelas PJJ (Peng4jian J4rak J4uh) dia tapi dalam kelas tu akak t3gur sebab dia aj4r sambil l3wa.

“Jadi dia tk pvas h4ti, dia rem0ve akak dari group kemvdian dia pers0nal mes3j mar4h2, sebelum kena rem0ve tu akak dah minta m4af tapi dia masih tk pvas hat1.

“Dia ugvt “Jaga k0, k0 datang tempat aku ber4ni kau t3gur aku..Aku datang ked4i kau, aku nak tengok siapa lagi hebat, kau or4ng lvar, ini bukan t3mpat kau,” k0ngsinya.

“Pern4h ada seorang lelaki tva yang datang nak beli d0nat tapi dia minta disk4un, dia beli 5 biji je jadi st4ff tk bagi la disk4un sebab harga mem4ng dah mvrah, st4f pun cuma ikut ar4han j3, iaitu kalau beli lebih 10 baru ada d1skaun.

“Jadi dia m4rah, dia terus st4rt enj1n m0tor sambil cakap, “d0nat m4hal nok m4puh..” (donut m4hal nak m4mpus) Lepastu dia lvdah d3pan k3dai sambil cakap “Dem0 nok gi h4ji balik hari ke?” (kamu semua nak pergi buat haji balik hari ke?).

“Kemudian pernah juga ada 0wner k1lang masuk kedai dia tanya “kenal tk dia siapa? Kami memang tk kenal, dia cakap k1lang dia jual lagi mvrah dari kedai akak lepas tu dia lud4h betul2 depan pintu kedai akak,” katanya.

Selain d0nat yang merupakan jvalan samp1ngan di kedainya, May tvrut menjval pelbagai jenis roti dan kek.Menvrut May, walaupun kec3wa dengan s1kap pih4k terb4bit, dia meng4nggap ini semua adalah dug4an buat dirinya.

“Allah bagi akak dug4an yang macam2, kalau tk kvat memang dah lama dah terjvn bangvnan.

“Tapi ye la, d3mi mencari sesvap rez3ki yang h4lal untuk anak-anak, akak kvatkan d1ri je.

“Apa-apa orang cakap, ak4k ambil untuk perba1ki dir1 akak,” katanya.

Dapatkan info2 terkini di SumberMaklumat,terima kasih.

Sumber:mstar

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.

error: Content is protected !!