Connect with us

#K.DUNIA

hnya krna 1 ‘bnj0lan tk sak1t’,adik tngguh 2 kli png4jian,rpnya kna kans3r limf0ma thp 4 – “kans3r bkan tik3t untuk brhnti brusha,ttpi All4h nk bgi reh4t untuk apa yg k1ta buat slma ini”

Published

on

hnya krna 1 ‘bnj0lan tk sak1t’,adik tngguh 2 kli png4jian,rpnya kna kans3r limf0ma thp 4 – “kans3r bkan tik3t untuk brhnti brusha,ttpi All4h nk bgi reh4t untuk apa yg k1ta buat slma ini”

Setiap ins4n tk terl3pas daripada menerima uj1an dalam hidvp.Sama ada kecil atau besar uj1an berk3naan, yang pasti ia meng4jar seseorang untuk bermuh4sabah, kvat dan matng dalam men3mpuhi kehidvpan mend4tang.

Begitu juga dengan wan1ta ini yang mana dia pernah j4tuh terduduk saat divji dengan k4nser limf0ma tah4p 3B ketika sedang meng3jar cita2 di men4ra gad1ng.

Malah, diseb4bkan peny4kit tersebut, wanita ini dua kali menanggvhkan peng4jiannya dem1 memberi tumpvan kepada pr0ses raw4tan terlebih dahulu.

Noor Asheeqa Aquila Ab Aziz berkata dia didi4gnosis dengan peny4kit tersebut ketika baru berg3lar penvntut di Univ3rsiti Kebngsaan Mal4ysia (UKM).

“Saya seorang yang akt1f bersvkan dan tubvh saya sih4t saja sebelum itu. Semuanya bermula ketika saya menvntut di k0lej matrikvlasi. Satu hari tu tib42 saya tk boleh ber4alan… kena dip4pah.

“Disebabkan mas4lah kesih4tan tersebut, saya perlu berulng alik ke hosp1tal dan men4ngguhkan peng4jian selama set4hun. Ketika itu lagi 2 minggu nak tam4t bel4jar.

“Namvn temp0h itu k4nser belum lagi dik3san. Ibu bapa bawa saya bervrut dan dalam temp0h saya ber3hat seketika itu, keadaan saya ber4nsur pul1h,” ujar gr4duan berusia 24 tahun ini.

Senng dis4pa sebagai Asheeqa, gad1s ini berkata dia kemvdian menymbung kembali peng4jian yang tert4ngguh di k0lej matr1kulasi sebelum ini.

“Saya kena j0in jun1or di k0lej. Alhamdulillah, selepas t4mat k0lej matr1kulasi, saya dapat taw4ran sambvng peng4jian di UKM dalam jurvsan S4ins Sos1al.

“Nak masuk univ3rsiti kena buat pemer1ksaan kesih4tan meny3luruh. Masa tu saya beritahu d0ktor mengenai satu benj0lan pada l3her. Saya dah per4san lama namun saya ab4ikan sebab tk sak1t pun.

“Nak dij4dikan cer1ta, baru 2 minggv jal4ni hidvp seb4gai penvntut di UKM, saya d4pat pangg1lan darip4da h0spital. D0ktor minta datng sebab ia ada kena meng3na dengan benj0lan tersebut. H4ti berd3bar sangat.

“Di h0spital, d0ktor terngkan pada saya dan ibu bapa yang saya didiagn0s kans3r limf0ma. D0ktor cakap ia bukan thap 1 atau 2… tapi nampak nak ke tahp 4. Macam nak lvruh jntung ketika itu. Air mata yang dit4han mel3leh juga lepas tengok ibu dan ayah s3dih,” kata wanita yang berasal dari Sel4ngor ini.

Cerita anak ke-3 daripada 4 beradik ini, sekali lagi dia terpksa men4ngguhkan peng4jiannya kerana perlu menjalani raw4tan kem0ter4pi memandangkan k4nser limf0ma yang dihad4pi dikat3gorikan ber4da di tah4p ser1us.

“Hari yang sama d0ktor beritahu, hari itu juga saya perlu masuk w4d untuk proc3ed raw4tan kem0ter4pi pertama. Kawan2 lngsng tk tahu pun saya s4kit. Saya tk ke k4mpus sejak hari tersebut,” cerit4nya.

Menvrut Asheeqa, dalam temp0h ‘r3hat’ tersebut, keluarga terut4ma ibu bapalah yang banyak berk0rban untuk mem4stikan dirinya kemb4li bngkit mel4wan peny4kit itu.

“Mereka berk0rban ten4ga, masa dan lain-lain. Mereka tk h3nti2 berd0a untuk saya tengah malam. Memang ketika itu em0si sangat tk stbil.

“Antara ter4pi saya ketika itu, banyakkan dengar sel4wat syifa dan bacaan ayat suci Al-Quran. Saya ulang2 sampai t1dur. Saya banyak muh4sabah. Kalau uj1an s4kit ni untuk hapvskan d0sa, saya r3da. Daripada situ saya bngkit untuk bagi kelvarga gembira balik.

“Selepas selesai jal4ni 12 pus1ngan kem0ter4pi, saya sambng balik peng4jian di UKM pada pert3ngahan 2019. Alhamdulillah, dengan seg4la yang saya lalvi, akh1rnya berj4ya sarvng jvbah konv0kesyen dan gengg4m skr0l pada November lalu.

“Peras4an gembira memng tk terk4ta. Walaupun masa peper1ksaan saya al4mi mas4lah hingga lupa apa yang saya h4fal. Saya syvkur kerana Allah beri lebih lagi ganj4ran. Selain daripada gradvate dengan 1st Cl4ss, saya dapat anvgerah Had1ah Bvku Univ3rsiti,” katanya.

TELEGRAM INFO BANTUAN, KERJA KOSONG DAN ISU SEMASA

GROUP WHATSAAP INFO BANTUAN, KERJA KOSONG DAN ISU SEMASA

Sertai kumpulan untuk mendapatkan info2 terkini dari KAMI.Terima kasih.

Sumber:Mstar 

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.

error: Content is protected !!