Connect with us

#AGAMA

“islam kini berk3mbng,maj1kan terbvka hat1 uc4p laf4z syah4dah” – Hikm4h Mek Kelantan raj1n s0lat di k3dai,kini s4h menj4di su4mi ist3ri,Tahn1ah

Published

on

“islam kini berk3mbng,maj1kan terbvka hat1 uc4p laf4z syah4dah” – Hikm4h Mek Kelantan raj1n s0lat di k3dai,kini s4h menj4di su4mi ist3ri,Tahn1ah

TK dapat dis4ngkal lagi, benarlah bahawa hid4yah itu milik Allah. Beg1tu juga dengan aj4l, m4ut dan pertemuan semua sekali dit4nganNya.

Itulah yang terj4di kepada Nurul Anis Izzati Muzafar Shah, 22, yang telah di1jabkabvlkan selepas dua kali l4faz akad nikah dengan pasangan, Aariz Yee, 30, pada 19 Februari 2022 lalu.

Menvrut wanita senang dis4pa Izzati ini, suaminya yang berb4ngsa Cina adalah maj1kannya sendiri di tempat kerj4nya di Bandar Kinrara, Selangor.

“Saya mula bek3rja Oktober tahun 2020 di syar1kat Auth3ntic Bak3ry. Masa masuk k3rja dvlu tk ada tempat nak s0lat. Cuma ada satu ru4ng k3cil di bah4gian bel4kang ked4i saja.

“Saya minta iz1n b0s nak s0lat di situ. Walaupun rumah saya dekat dengan tempat kerja tapi agak l3ceh kalau nak balik setiap kali nak s0lat.

Pas4ngan ini telah berumah tangga pada 19 Februari 2022 lalu.

“Bias4nya maj1kan akan datang waktu Maghrib untuk tol0ng c0ver kerj4 saya. Waktu macam tu kedai agak ramai pelanggan,” tambahnya.

Jelas anak kel4hiran Kelantan ini, Aariz mula tertarik dan bertanya meng3nai Islam kepada Izzati kerana dia mula berm1nat terhadap ag4ma ini.

“Bila dah selalu teng0k saya s0lat, dia mula tanya banyak soalan tentang ag4ma. ‘Kenapa s0lat’, ‘p3rlu ke’ dan ‘apa kegun4an s0lat’. Ada juga dia tanya saya kenapa kena pakai tudung. Jadi saya jawab soalan-soalan dia ikut apa yang saya tahu,” katanya.

Menvrut wanita yang bekerja sebagai peny3lia di kedai kek tersebut, dia juga mula meng4jar Aariz meng4ji dan mengh4fal d0a dan surah yang mudah sebagai permulaan namun tk men0lak ada cab4ran perlu dilalui sepanjang temp0h itu.

“Masa nak meng4jar meng4ji agak suk4r sebab dia agak p3lat untuk menyebut tapi saya faham sebab masih baru. Memang perlukan banyak kes4baran dalam meng4jar dia macam seorang bayi baru bel4jar membaca,” katanya.

Tambah Izzati, keluarganya terutama sekali ayah, Muzaffar Shah juga turut memb4ntu suaminya mend4lami ilmv ag4ma Isl4m namvn dalam per4ncangan untuk menvntut ilmv ag4ma dengan ust4z lebih p4kar.

“Lepas dah ag4k l4ma bel4jar ag4ma, dia masuk Islam pada bulan Julai 2021. Tapi masa tu dia tk bercinta dengan saya lagi. Cuma bila l4ma-kel4maan saya b4nyak aj4r dia tnt4ng Islam, dia mula tert4rik dengan saya.

Izzati telah bek3rja di bak3ri lelaki ini bermvla Oktober tahun 2020.

“Bila tahu pasal kami, family saya OK saja b0leh terima. Keluarga saya selalu aj4k dia datang rumah sejak tahu dia berminat dengan Islam. Ayah siap ajar dia lagi det4ils b4b ag4ma.

“Keluarga suami pula pada mulanya agak svsah nak terima keputvsan dia nak mem3luk Islam dan suruh Aariz fikir dahulu m4sak2. Mereka ris4u dia nak patah balik sebab h4l ag4ma bukan perkara ma1n2. Selepas lebih kvrang dua tiga hari, dia nek4d nak masvk Islam,” ujarnya.

Menvrut Izzati, perkahwinan mereka juga dipermvdahkan walaupun tnpa keh4diran kedua ibu bapa suaminya atas fakt0r Cov19 namvn tetap diw4kili oleh abang, kakak dan saudara-mara Aariz yang lain.

Jelas wanita ini, nama asal su4minya sebelum mem3luk Islam adalah Yee Chung Ming namun telah ditvkar atas pilih4nnya s3ndiri dan dip3rsetujui kerana ia memberi makna ters1rat.

“Pasal nama tu memang dia Go0gle sendiri. Maksud nama Aariz tu Yang Berh0rmat menvrut Islam. Jadi sesvai dengan dia seb4b saya kena h0rmat dia sebagai maj1kan dan suami sekarang,” sel0roh Izzati.

Bercerita mengenai video yang tvlar di TikTok, wanita ini menerima banyak mes3j pos1tif dan puj1an daripada warg4net.

Bagaimanapun Izzati hanya meng4nggap semua itu sebagai d0a untuk kesej4hteraan buat dirinya dan suami.

Aariz telah mem3luk Islam pada bulan Julai 2021.

“Saya angg4p semua ni ket3ntuan Allah yang dah tertulis untuk saya. Saya pun bersyvkur dapat suami yang baik macam dia.

“Ramai juga yang m3sej saya minta tip. Bagi saya memang ag4k suk4r, tambah2 lagi kalau nak bagi keluarga terima pasangan kita ia perlukan t4hap kesab4ran yang t1nggi,” ujar Izzati.

TELEGRAM INFO BANTUAN, KERJA KOSONG DAN ISU SEMASA

GROUP WHATSAAP INFO BANTUAN, KERJA KOSONG DAN ISU SEMASA

Group Facebook Baharu : https://www.facebook.com/groups/535558540835275

Sertai kumpulan untuk mendapatkan info2 terkini dari KAMI.Terima kasih.

Sumber:Mstar

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.

error: Content is protected !!