Connect with us

#K.SEDIH

“Kata Anak2 Saya Tak Bersih” – Ibu Dan Anak2 Diha’lau Dari Masjid Sebab Dakwa ‘Kot0r’

Published

on

“Kata Anak2 Saya Tak Bersih” – Ibu Dan Anak2 Diha’lau Dari Masjid Sebab Dakwa ‘Kot0r’

Masjid sepatutnya terbuka untuk semua orang datang menunaikan ibadat asalkan mereka menjaga perlakuan dan adab ketika berada di masjid serta mengh0rmati masjid. Terdapat segelintir golongan yang kurang senang jika jemaah datang bersama anak-anak kecil mereka kerana beranggapan anak-anak kecil ini akan mengg4nggu jemaah yang lain.

Seperti kisah seorang ibu kepada lima orang anak ini yang meluahkan kekecew4an apabila dia tidak dibenarkan solat di dalam masjid.

Berikut luahan wanita ini apabila mereka dih4lau dari masjid:

“Dia kata anak-anak saya tak bersih. Dia beri 2 helai je telekung yang dah memang k0tor.”

Semalam saya kena h4lau masa nak solat dengan anak-anak 5 orang di masjid. Sed1h saya. Masa saya nak pilih telekung untuk anak-anak, ada makcik tak bagi ambil.

Dia kata anak-anak saya tak bersih. Dia beri 2 helai je telekung yang dah memang k0tor. Lepas saya ambil dia kata, “Haa dah pergi solat luar. Budak-budak tak bersih.”

Saya terkejut. Menggigil tangan nak m4rah. Lepas dia kata tu, saya keluar masjid. Saya duk luar 2 minit. Saja nak red4kan em0si. Lepas tu saya masuk balik.

Jauh saya datang, Saya singgah s0lat masjid ni kejap je. Anak-anak ini bersih, mereka dari pondok.

Saya pergi dekat makcik tu. Saya kata, “makcik, anak-anak saya tak k0tor. Sampai hati makcik cakap gitu dekat anak-anak saya.

Yang saya bawak ni semua anak-anak pondok, makcik. Bersih hati mereka. Saya dari Pasir Puteh. Jauh saya datang, Saya singgah s0lat masjid ni kejap je.”

bersih

Makcik tu kata, “budak-budak ni lepas main pastu datang masjid. Tu yang k0tor. Pastu nak s0lat.”

“Allahuakbar. Anak-anak saya 6 orang ni baru je saya mandikan sebelum keluar rumah pukul 7.30 petang tadi. Sebelum masuk masjid, saya basuh k3ncing anak-anak 5 orang ni dengan tangan saya sendiri. Saya pantau diorang ambik wudhuk. Sed1h saya orang kata anak saya macam ni.”

Lepastu saya bukak tudung saya. Saya pakaikan dekat anak yang paling besar 8 tahun. Saya kata, “haa pakai ni. Tudung ciksya tak kot0r pun. Boleh pakai s0lat. Awak pun tak k0tor, sayang. Ok semua jom kita s0lat. Yang takde telekung pun ikut ciksya.”

Saya imamkan 5 orang anak saya. Ada pakai seluar pendek, ada yang tudung pun tak pakai.

Anak saya yang umur 8 tahun jawab bila ada orang tanya, “takpe tak sempurna pun asalkan s0lat. Kan ciksya?”

bersih

Dia ulang balik ayat saya kata pada dia masa solat Asar tadi.

Saya sedang pindah rumah. Saya bawak semua anak-anak 6 orang.

Semua barang duk dalam kotak lagi. Nak cari telekung pun tak tahu kotak mana satu. Saya s0lat dengan pakaian saya.

Anak-anak saya pakaikan tudung saya. Kepala tutup kaki t0gel Saya kata takpelah asalkan solat.

Lepas solat, saya masih lagi sed1h. Saya doa moga Allah hilangkan kesed1han saya. Moga Allah beri kefahaman pada makcik tersebut.

Moga Allah berikan saya dan anak-anak kes4baran untuk menghadapi ujian ini.

Masa tu ada ustaz tengah mengajar. Sambil sangkut telekung, sambil dengar. Ustaz kata, kita yang asyik datang masjid ni, jangan duk rasa diri tu dah hebat ye. Allah tak jamin lagi orang datang masjid ni masuk syurga.

Hmm rug1lah kamu, makcik. Tak dapat apa. Ustaz mengajar kat depan, makcik mengajar kat belakang.

Dalam perjalanan pulang, saya tanya suami saya, “apa ye perasaan orang yang baru nak berubah, dia baru nak dekat-dekat dengan masjid, lepas tu jumpa makcik bawang yang macam tadi tu?”.

Suami saya kata, “orang macam ni lah sebenarnya yang buatkan orang muda taknak pergi masjid. Kita baru nak kenal masjid, kena pulak macam tu.

Sudah tentulah orang tu makin jauh dan duk asyik rasa diri tak layak nak jadi baik. Lepastu selama-lamanya dia l4lai. Berd0sa orang macam ni”.

“Orang yang hidupnya rajin beribadah, dia diuji dengan peny4kit hati..”

Begitulah kita hidup di dunia ini tak terlepas dari uji4n. Orang yang hidupnya rajin beribadah, dia diuji dengan penyakit hati.

Merasakan diri sudah dijamin syurga. Manakala kita yang masih la’lai ini, diuji pula dengan rasa tak layak nak jadi baik. Duk rasa diri dah pun dijamin neraka.

Kita ni kalau tak mampu nak tarik orang dekat dengan agama, jangan pulak kita jadi penyebab orang makin jauh dari agama.

Cukuplah berdiam diri kalau tiada apa yang baik untuk diperkata, dan tunjukkan akhlak yang mulia walaupun kita ni penuh 4ib dan d0sa.

Walaupun kisah ini telah lama berlaku namun ambillah peng4jaran daripada apa yang telah berlaku. Selamat beramal.

TELEGRAM INFO BANTUAN, KERJA KOSONG DAN ISU SEMASA

GROUP WHATSAAP INFO BANTUAN, KERJA KOSONG DAN ISU SEMASA

Group Facebook Baharu : https://www.facebook.com/groups/535558540835275

Sertai kumpulan untuk mendapatkan info2 terkini dari KAMI.Terima kasih.

Sumber:RealMerah Via Yoy.my

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.

error: Content is protected !!