Connect with us

#K.DUNIA

“Juadah Berbuka Sudah Tersedia Tapi..” – Ibu ᴍᴇɴɪɴɢɢᴀʟ Atas Riba Adik Beberapa Minit Sebelum Berbuka,Al-Fatihah

Published

on

“Juadah Berbuka Sudah Tersedia Tapi..” – Ibu ᴍᴇɴɪɴɢɢᴀʟ Atas Riba Adik Beberapa Minit Sebelum Berbuka,Al-Fatihah

JODOH, pertemuan, aj4l dan m4ut adalah ketentuan Allah. Namun kehilangan ibu tersayang secara tiba-tiba ibarat mimpi ng3ri bagi anak-anak kerana saat itu hilanglah keberkatan hidup iaitu doa.

Begitulah yang dirasai pemuda bernama Khairul Najmi setelah kehilangan ibunya Julina Zun, 52, pada Ramadan dua tahun lalu.

Imbas jejaka berusia 26 tahun ini menerusi ciapannya di Twitter, kehilangan ibu pada 25 Mei 2020 cukup memberi impak besar dalam hidupnya apabila arwah dikatakan meninggal dunia di atas riba adiknya beberapa minit sebelum azan Maghrib hari terakhir umat Islam berpuasa.

“Entahlah… orang lain happy nak masuk bulan Ramadan, kami sekeluarga macam trauma pula nak sambut puasa selepas kejadian tu.

IMG_0283

Jejaka ini bekerja sebagai jurvtera operasi di Pengerang, Kota Tinggi, Johor.

“Walaupun sudah dua tahun mak ‘pergi’ pun rasa masih sama. Rindu sangat pada arw4h mak. Saya banyak luangkan masa dengan mak jadi bila tiba-tiba mak tak ada ni rasa lain sangat.

“Suasana pagi raya pun tak sama macam sebelum-sebelum ni. Apatah lagi apabila terkenangkan mak pergi sehari sebelum Aidilfitri. Juadah raya pun mak dah masakkan. Tapi pagi esoknya tu mak dah tak ada,” ceritanya yang mesra disapa Kai.

Bercerita lanjut kepada mStar, Kai yang bekerja sebagai jurvtera oper4si di Pengerang, Kota Tinggi, Johor ini meng4ku tidak bersedia untuk kehilangan ibu kerana menurutnya arwh tiada sebarang peny4kit kr0nik.

Bahkan pemergian ibunya membuatkan Kai berasa terkilan kerana tidak sempat berada di sisi insan paling disayanginya itu saat dia mengh3mbuskan nafas ter4khir.

“Mak meninggal masa musim Cov19, tapi dia bukan kena peny4kit tu sebab saya ada sepupu yang merupakan d0ktor kerja dekat h0spital. Dia yang sahkan mak saya meninggl bukan sebab Cov19. Jadi pengurusan m4yat mak dapat dilakukan macam biasa saja.

“Mak memang tak ada s4kit lain pun masa men1nggal. Dulu mak ada k3ncing m4nis saja tapi tak t3ruk. Kali terakhir jumpa mak pada awal puasa tahun yang sama.

25B14041-43CD-48EA-83DF-E50FB8C7B8A8

“Saya tak ada dengan mak masa hari terakhir dia dekat dunia ni sebab saya baru habis kerja dekat Pengerang. Hanya adik yang ada dengan mak masa tu. Pada malam lepas men1nggal tu mak terus dibawa ke h0spital. Dapat jumpa mak buat kali terakhir pun cuma pagi raya sebelum dikebvmikan,” kata Kai yang berasal dari Kuala Lumpur.

Jelas anak ketiga daripada empat orang adik beradik ini, terlalu banyak kenangan bersama ibu membuatkan perasaan menyambut Ramadan dan Syawal kini begitu berbeza.

“Saya dengan mak sangat rapat. Kami selalu luangkan masa bersama berbual macam-macam hal. Sejak dulu lagi saya memang jenis banyak luahkan semua perkara dan masalah dekat mak. Bila mak dah tak ada, saya banyak pendam dan simpan sendiri saja.

IMG_0282

“Ramadan untuk tahun lepas dan sekarang pun dah tak sama macam sebelum tu. Tak ada lagi mak nak kejutkan sahur. Tak dapat nak makan masakan mak lagi dah.

“Macam keluarga orang lain juga, kami selalu pergi solat Tarawih bersama di masjid. Untuk persiapan raya pun kami akan beli belah baju raya sama-sama dan pasang pelita keliling rumah tapi semua tu dah tinggal kenangan,” luah jejaka ini lagi.

Setakat ini, posting tersebut diulang kicau lebih 11,000 kali dan meraih hampir 30,000 tanda suka.

Ujarnya, dia terharu dengan mesej-mesej serta ciapan daripada pengguna lain yang mendoakan arwah ibunya.

24C5F0D2-81C6-4FDF-9963-636B668BDD82

Kai meluahkan sedikit rasa terkilan kerana tak semp4t memb4las jasa kedua-dua orang tuanya.

“Dulu saya jarang post fasal arwh mak dan abah dekat sosial media sebab ada yang pernah cakap ‘bukan kau seorang je anak yatim’. Cuma tak sangka baru-baru ni posting tu jadi viral.

“Ramai yang mendoakan arwh mak dan abah saya. Ada juga yang DM (Direct Message) suruh saya ku4t dan tabah harvngi dug4an.

“Sekarang pun sebab sibuk kerja, saya dah makin okey. Cuma adalah terdetik dekat hati saya nak balas jasa mereka tapi tak sempat,” ujar Kai menutupi kisah sedihnya.

TELEGRAM INFO BANTUAN, KERJA KOSONG DAN ISU SEMASA

GROUP WHATSAAP INFO BANTUAN, KERJA KOSONG DAN ISU SEMASA

Group Facebook Baharu : https://www.facebook.com/groups/535558540835275

Sertai kumpulan untuk mendapatkan info2 terkini dari KAMI.Terima kasih.

Sumber:Mstar

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.

error: Content is protected !!