Connect with us

#K.DUNIA

Sejuk Hati,Ibu Minta Seorang Rm60 Untuk Aktiviti Raya Nanti,Tapi Ini Yang Dikeluarkan Oleh ‘mvlut’ Anak2

Published

on

Sejuk Hati,Ibu Minta Seorang Rm60 Untuk Aktiviti Raya Nanti,Tapi Ini Yang Dikeluarkan Oleh ‘mvlut’ Anak2

Gambar sekadar hiasan. Hari raya sentiasa di raikan umat islam seluruh dunia. Sama ada hari raya adilfitri mahupun adiladha. Pengertian peng0rbanan untuk setiap 0rang pasti berbeza. Sudah pasti ramai yang menyambut raya k0rban kali ini dengan meriah tatkaIa raya adilfitri sebeIum ini tidak dapat di sambut bersama keluarga tercinta.

Apabila tibanya raya pasti keluarga sentiasa bermain di fikiran terutamanya yang berada di bandar.

Sanggup mered4h jem dan berbeIanja besar semata mata ingin puIang ke pangkuan keluarga di kampung. kisah keIuarga ini juga tular di page krt sejak semaIam apabila adik beradik sama sama meIuahkan di krt.

SaIam min. mintak p0st kan Iuahan hati aku ni min. aku dgn family berbincang nak buat mkn2 utk raya haji ni. pastu tiba2 adik aku cakap mak kami masak utk kt0rg semua. tp dia minta bayar RM60 s0rg. SE0RANG. aku, suami aku dgn adik perempuan suami aku je kt0rg dah kena pao RM180 anak2 x tau lah mak aku nak cas bape pulak 1 kepaIa.

Bukan sekali dua dia buat macam tu, tapi sepanjang tahun sejak dia nikah. Datang pun meIantak je, mak saya bukan 0rang senang. Bayangkan min mak saya yg berusia 57 tahun kerja dikebun 0rang sebagai pen0reh getah, selalu saya je yang beIanja lebih sebab saya kesian dekat mak.

Saya ada haIang mak kerja tapi mak taknak lagipun saya baru sahaja mula berkerja, saya berumur 21 tahun je min. Sedangkan kakak saya dan suaminya juga kerja kerajaan. Saya juga kerja kerajaan tp baru berberapa bulan sahaja saya bekerja. Dlu saya selalu temankan mak t0reh getah.

Bila saya dah dapat kerja, saya dah kurang nak tol0ng mak sebab saya pun sibuk. Lepas ni saya nak kumpul duit, nak beli rumah dan kereta, saya nak mak duduk dengan mak. Nak mak berehat, saya sayangkan mak saya. Se.dih bila kakak sendiri berkira dgn mak macam ni.. malam ni saya men4ngis je tgk mak masak rendang. Kakak saya taknak balik sebab permintaan mak yg rm 60 s0rang tu..

Apa reaksi warganet untuk Si Kakak

Shida Razak, Anak berkira dan kedekut dgn ibu bapa..Allah sem.pitkan rezekinya..dr ada 60 ringgit tinggal 60 sen je..kalau k0 sedekah 60 ringgit pada mak k0 dgn penuh keikhIasan hati bersedekah..boleh jadi 6000 ringgit lepas tu Allah bagi..Allah maha kaya..apapun dari Dia….nak hidup senang dunia akhirat..berbaktilah pada ibu bapa..jgn tunggu ibu mintak dulu..tp kita yg bagi dulu..belum apa2 kita hulur dulu..bukan tau dtg2 nak makan aje…takkan ini pun ko tak tau hawau punya batu.

Zalina, Aku rasa kau jenis brkira bla nak mnghulur kt mak kau..kedekut. sbb tu adik kau ckp bg pihak mk kau sbb dia kesian kt mk kau dah la kluar duit, mesti kau org anak branak dah trbiasa dtg bawa perut aje,mlantak xingat org lain.kongsi2 kumpul duit buat blanja mkn2 sama apa la salahnya xjd miskin pun kau…rezeki dkongsi brsama.mkn nak sedap tp kedekut, mmang jenis xle runding kau ni.

Siti Aisyah, Berkira nya kamu.. Bayar jela da mak kamu yg masak wat makan, lebih afdal bayar je rm100 jangan la berkira sangat.. Entah la jangan berkira sangat gan family bole x, cuba ko wat persiapan awal, patutnya bila musim raya macam ni patut nya ko kena hulur rm500 pastu ko gan adik adik ko masak gotong royong bukan mak ko masak, ngeti..

Da mak masak kan nak kira bagai… Emmm belajar atur kehidupan dengan baik, belajar target planing rancang kewangan dengan baik, faham x maksud sis ni, jangan susah kan org tua.. Rm60 pun nak berkira payah.. Faham kadang Rm60 tu besar pada ko, tapi macam sis cakap tadi lah rancang dari awal, faham x.

Hazlina, Rasa mcm ada benda yg tak kena.. klu sblm2 ni mak awak tak pernah cas tapi tetiba cas 1 kepala pulak tu bkn 1 family, cuba renung balik..adakah selama bertahun2 ni awak cuma balik makan saja? tah2 belanja dapur tak pernah keluarkan, belanja yg lain pun mungkin tak pernah bagi.. tolong kat dapur pun tidak cuma balik utk makan saja..

Bagus jugak mak awak ajar ank2 mcm ni.. Jgn jadi ank yg kedekut pada ibu bapa, rezeki kita sempit.. Cuba bersangka baik saja dgn mak kita tu.. klu awak org yg senang bagi jer lebih bkn utk org lain pun, ibu sendiri jugak.. alahaiii kesian mak awak dpt ank yg berkira mcm ni..

Norliah, Nk bg mak duit berkira .nk mkn kt hotel x berkira..kita sebagai anak bg mak..duit x pernah rugi pun…itu satu kewajipan kita.. sebagai anak….yg dia lahirkn kita dia besarkn kita x pernah kira siang dn mlm….bila awak dh besar dh ada kerjaya sendiri itu semua dari titik peloh siapa…bkn dari emak awak.

Kita sebagai anak x pernah rugi pun klau kita bg mak kita duit….ingatlh doa seorang ibu itu….blh membawa kita hidup lebih sempurna..

Apa reaksi warganet untuk Si Adik

Fik Ramlan, Tak bestnya raya² jd mcm ni. Kpd kakak: balik la. Kesian kt mak yg mengharap anak balik. Mak mesti x tau perbalahan Korg dlm ni tp demi perasaan ibu, balik je la. Tak payah ego kerana salah sendiri dan kerana rm60 tu. Keberkatan hidup ada pada redha seorang ibu. Susah hidup awk nnt tanpa redha mak.

Kpd adik: jgn cerita pasal rm60 dgn mak. Selindung sebaiknya apa terjadi supaya hati mak x terkilan dan terasa. Berpura² lbh baik (pada saya). Dah terlalu tua utk dia hadap benda² mcm ni.

Akio Ikin, Klu AQ Ada kakak mcm kakak awak tu..maaf..aq haramkn dy bwk kluarga Dy dgn kluar mertua..ipaq2.. jejak rumah mak awak..dgn syurga YG melahirkn Dy ke dunia ni pun Dy blh berkira smpai mengaibkn ibu sndri ..jgn lupa kifarah Allah tu sntiasa Ada .sehebat mnaa pun Dy keja .rezeki Dy xkn cukup Dan xkn berkat..malah gaji tu yang akan jd punca mkn Dan minum seumur hdup..ingt tu..

Jgn rsau teruskn niat murni awak utk jaga mak awak..in Syaa Allah..mak awk kuat dgn adanya awak kt sebelah Dy..pegang erat tangannya..jgn lepas walau sesaat..smoga Allah permudahkn urusan awak Dan ibu awak dunia Dan akhirat.. Aamiin

Kak Chik, Bersabar lah awak.. saya faham perasaan awak.. kalau boleh kita taknak langsung susahkan mak kita kan..tapi ada je dalam adik beradik kita perangai macam tu..tak semua jugak tapi segelintir..setakat Rm60 pun nak berkira..

Yaa Allah hai..sy dulu mula kerja je terus bantu bagi duit kat mak bulan bulan sampai la sekarang..sy suri rumah pun sy cari duit sendiri supaya boleh bagi duit belanja kat mak.. mak tu lagi besar pengorbanan nya kan..doa banyak2 agar Allah buka pintu hati kakak awak tu.. bila kita dah bekerja ni tanggungjawab kita la pulak tanggung makan minum diorang.. bantu diorang.. biarkan dia taknak balik sis..macam tu pun nak berkira..tak faham betul.

Lieya Wan, Sebenar kita tak tahu siapa betul siapa salah…sebab kita x de kat tempat mereka…dan kita tak tahu keadaan kewangan masing2…kita doa yg baik2 je utk keluarga ni.buat adik beradik tolong lah jgn ceritakan keburukan adik beradik mak bapak semua kat satu dunia…kita tutup aib org in shaa Allah…Allah akan tutup aib kita.

Cik Suhana, Sy doakan awk murah rezeki boleh beli rumah dan bawak mak awk duduk dgn awk. Jaga mak awk baik2. Kalau kt rumah mak awk skng takut kakak tu dengki pulak ckp tu rumah dia jugak. Dia ada hak jugak. Kang dia mintak awk bayar sewa pulak kt dia. Skng awk keja kuat2, kumpul duit. Beli rumah sndr. Bwk mak awk tggl dgn awk. Senangkan hati mak tu sementara masih ada. Pasal kakak tu, lantakkan. Pikir pun buat skit hati.

Alahai sedih pula baca kisah adik beradik ini. Begitu cekal hati seorang ibu berkerja di usia tua dan tetap masak masakan kegemaran anak untuk menyambut kepulangan di hari raya. Malangnya anak tidak balik oleh kerana isu rm60 sorang.

TELEGRAM INFO BANTUAN, KERJA KOSONG DAN ISU SEMASA

GROUP WHATSAAP INFO BANTUAN, KERJA KOSONG DAN ISU SEMASA

Group Facebook Baharu : https://www.facebook.com/groups/535558540835275

Sertai kumpulan untuk mendapatkan info2 terkini dari KAMI.Terima kasih.

Sumber:KRT Via BelumBalik

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.

error: Content is protected !!