Connect with us

#K.DUNIA

“Kita juga manvsia” – rohingnya ʟᴏʟᴏꜱ,abang ini layan rohingnya macam ahli keluarga sendiri,beri makan dan video call isteri dan anak sebelum diserahkan pada ᴘɪʜᴀᴋ ᴘᴏʟɪꜱ

Published

on

“Kita juga manvsia” – rohingnya ʟᴏʟᴏꜱ,abang ini layan rohingnya macam ahli keluarga sendiri,beri makan dan video call isteri dan anak sebelum diserahkan pada ᴘɪʜᴀᴋ ᴘᴏʟɪꜱ

BARU-BARU ini neg4ra dikejutkan dengan ins1den lebih 500 tah4nan etn1k Roh1ngya mel4rikan diri dari Depot Imigr3sen Sementara Sungai Bakap, Pulau Pinang.

Setakat ini p0lis mem4klumkan pihaknya sudah berjaya men4han semula 448 orang daripada keseluruhan 528 tah4nan, hasil bantuan pelbagai agensi berk4itan dan orang ramai.

Menerusi satu video yang tular di laman sosial, sekumpulan pemuda turut tak ketingg4lan membantu pih4k berku4sa meng3san saki baki tah4nan yang l0los dan bersembunyi di kampung mereka.

Apa yang menarik perh4tian warganet, mereka memberi layanan yang baik kepada seorang tah4nan lelaki sebelum menyer4hkannya kepada pih4k berkuasa.

Salah se0rang daripada pemuda berkenaan, Fiey Zulkifli ketika berkongsi cerita dengan mStar berkata, mereka terpanggil membantu pih4k berku4sa atas dasar rasa tanggungjawab untuk menj4ga keselamatan penduduk sekitar.

dan kurang jelas, saya tak terfikir apa-apa… hanya ingat mungkin ada penganut agama lain tengah ber4rak.

“Sekitar pukul 9 pagi, dengar khabar ada kem4langan dekat highway Plus. Kampung kami memang bers3belahan saja. Masa tu baru saya tahu tentang ratusan tah4nan Rohingya l0los.

Tah4nan Rohingya yang lol0s Rabu lalu berjaya dit4han semula oleh Fiey dan rakan-rakannya.

“Sebagai penduduk semestinya kami bimb4ng sebab mereka l0los dalam kampung sendiri. Risau apa-apa berlaku jadi kami sertai membantu. Pada hari pertama kami berjaya bantu tah4n semula lapan orang tah4nan,” cerita pemuda yang merupakan anak jati Kampung Sungai Kechil, Nibong Tebal, Pulau Pinang ini.

Menurut Fiey, 25, lelaki Rohingya di dalam video yang dimuat naik di aplikasi TikTok miliknya berjaya ditahan semula pada Khamis lalu, iaitu hari kedua selepas ins1den kekec0han berkenaan.

lolos 1

“Pada mulanya ada lima orang, tetapi empat orang berjaya mel4rikan diri. Ketika itu dia tertidur kerana kepen4tan di depan rumah rakan saya. Apabila saya dan yang lain datang, dia tak agr3sif pun.

“Dia pun kata tak mahu lari. Disebabkan ketika itu awal pagi, kami beri dia makanan sahur dahulu atas dasar ihsan sesama manvsia. Sempat juga kami bertanya macam-macam.

Fiey menghantar Firdaus ke Bal4i P0lis Sungai Bakap.

“Firdaus (lelaki Rohingya) ni sebenarnya ikut kawan-kawan. Dia sendiri pun tak tahu ada antara rakannya yang men1nggal dunia kerana kem4langan. Katanya, sepanjang mel4rikan diri, dia hanya makan daun. Dia dah berkahwin dan ada dua anak di Melaka.

“Sudah lapan tahun di Malaysia dan bekerja jaga kebun, dan dua tahun di depot. Dia luah rindu pada anak isteri, kami beri peluang dan bantu dia buat video c4ll. Dia men4ngis ketika tatap muka keluarga,” ceritanya yang bekerja dengan sebuah syarikat penapis air.

Bukan setakat makanan, malah lelaki Rohingya itu turut diberi sehelai baju dan sepasang selipar oleh rakan Fiey yang simp4ti dengan nasibnya.

Menurut Fiey, dia dan rakan-rakannya kemudian menghantar Firdaus ke B4lai P0lis Sungai Bakap untuk tind4kan lanjut.

lolos 2

Memuat naik video di aplikasi TikT0k bertujuan sekadar untuk berkongsi pengalaman dan bercerita apa yang berlaku, Fiey berkata dia sedar kebanyakan netizen melu4hkan rasa kur4ng sen4ng dengan tind4kan dia dan rakan-rakannya.

“Yang puji tu Alhamdulillah, terima kasih. Tapi saya sedar ramai yang tak puas hati sebab kami layan lelaki Rohingya itu dengan baik. Ada yang cakap, sebab itulah Rohingya pij4k kepala kita dan macam-macam lagi.

“Pertamanya, kami buat atas dasar ihs4n sesama manusia lebih-lebih lagi dia Islam. Takkan kita nak bel4sah pula… hukvman bukan di tangan kita. Kita serahkan perkara itu kepada p0lis.

Lebih 500 tah4nan Rohingya l0los dari Dep0t Imigr3sen Sementara Sungai Bakap, Rabu lalu.

“Keduanya, kita tak boleh judge mereka semua sama. Kita tak tahu strvggle mereka di negara orang. Saya sendiri dulu merantau ke ibu kota cari rezeki. Jadi kita faham bagaimana mereka rasa.

rohingya 1

“Apapun sekarang ni penduduk kampung memang berw4spada sebab masih ada lagi yang l0los. Risau pula mereka masuk rumah orang nak mencuri… Iyalah, dah lama lari, mesti lapar.

“Kami berharap apa yang berlaku ini segera berakhir… lagipun tak lama lagi nak raya dah. Moga-moga kita dapat beraya dengan aman,” katanya lagi.

Sehingga kini video yang dimuat naik oleh Fiey di aplikasi TikT0k melebihi 446,000 jumlah tontonan.

TELEGRAM INFO BANTUAN, KERJA KOSONG DAN ISU SEMASA

GROUP WHATSAAP INFO BANTUAN, KERJA KOSONG DAN ISU SEMASA

Group Facebook Baharu : https://www.facebook.com/groups/535558540835275

Sertai kumpulan untuk mendapatkan info2 terkini dari KAMI.Terima kasih.

Sumber:Mstar

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.

error: Content is protected !!