Connect with us

Uncategorized

Saya ada anak, semuanya berjaya, kecuali seorang… dah lah habis duit beratus-ratus untuk dia – Sumber Maklumat Media

Published

on

Saya ada anak, semuanya berjaya, kecuali seorang… dah lah habis duit beratus-ratus untuk dia

“Saya ada 4 orang anak. Semua berjay4 kecuali sorang. Ada doktor, enginer dan lawyer. Tapi anak yang ke 3 tak meny3rlah langsung. Dapat gred 2 SPM.

S4ngat mengecewakan saya. Tuisyen beratus ringgit sebulan. Tapi hasil takda. Tak mcm abang, kakak dan adik dia.

Dapat straight A. Dapatlah k3rja kilang. Tiap kali sebut pasal belajar mesti saya vngkit dia.

‘Tengok macam adik beradik yang lain, semua keja elok-elok. Kau s0rang kerja kilang. Buat malu keluarga aje.’
Ini ungkapan yg selalu saya lepaskan pada dia.

Masa berlalu pantas. Takdir Allah saya kena strok. Isteri sy pun sakit jugak. Tak mampu nak urvskan saya. Ingat ada anak yang jadi doktor mudah la sikit. Tak jvga. Harap anak-anak lain semua sibuk dengan kerja masing-masing.Hanya datang lawat sesekali, lepas tu cepat-cepat nak balik.

Satu hari anak ke-3 balik dengan beg b3sar. Saya tanya kenapa?

Dia jawab berhenti kerja nak jaga abah. Kelua lidah saya. Menitis air mata saya pada hari itu. Inilah anak yg paling saya kecewa dulu. Tapi dialah yg menjaga saya hingga hari ini.

Saya moh0n ampun kepada Allah atas kesilapan saya yang dahulu. Rupanya Allah jadikan dia kurang dalam pelajaran, tapi Allah sertakan dia d3ngan rasa tanggungjawab yg tinggi.Demikianlah Allah takdirkan sesuatu kepada manusia ada hikmahnya.

Mungkin kita tidak n4mpak sekarang, masa depan kita tidak tahu. Bersangka baiklah dengan Allah.

Bagi ibubapa yang dapat resvlt anak tidak cemerlang. Jangan kecewa. Gagal dalam peperiksaan bukan berakhir kehidvpan. Tapi gagal dalam agama Allah s.w.t. itulah sebenar-benarnya bala yg paling b3sar bagi manusia.

Sumber: FB Kiet Nilo Artiaga / My Sumber Maya

Jangan lupa untuk sertai kami di Sumber Maklumat Media agar tidak ketinggalan maklumat yang terkini.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.

error: Content is protected !!